lördag 15 mars 2008

Lite funderingar efter utflykten till Kullaberg

Till att börja med måste jag tacka Peter och Mats för en härlig och trevlig fotoutflykt. Ett fantastiskt bra initiativ. Jag ser redan fram emot nästa utflykt och har bestämt mig för att smussla ner en ask tändstickor i min fotoväska som en ren säkerhet. Nåja Mats, ditt hemmamalda kaffe doftade i ivlket fall ljuvligt. Det hade garanterat smakat minst lika ljuvligt.

Angående utkomsten av fotoutflykten d.v.s de bilder som är publicerade på bloggen är jag oerhört fascinerad över mångfalden. Det är så läckert att se vad ni har gjort med era bilder och hur ni har komponerat dem. Fast att vi har varit på samma platser samtidigt och säkert tagit drygt 800 exponeringar totalt, skiljer sig våra bilder åt så pass mycket att man inte kan tro att vi var där tillsammans. Ett fascinerande konstaterande.

Jag tycker att det ger mig väldigt mycket att se era bilder. Det får mig att tänka tankar om hur jag också skulle vilja komponera ett motiv. Hur jag skulle vilja sno lite av era idéer i vissa bilder och komplettera dem med mina egna idéer. Antar att ni har fått liknande tankar. I efterklokhetens kranka visdom är det många fler bildvinklar och motiv jag skulle vilja föreviga från Arx och Nimis.

Jag skulle definitivt vilja åka dit igen fast den gången utan omvägen via Kullens fyr eller någon annan plats. Är ganska säker på att man kan fånga fantastiska soluppgångar nere från stranden senare på året. Undrar om man kan hitta någon site med information om i exakt vilket väderstreck solen går upp under årets alla veckor eller månader. Känns som om veckorna runt midsommar kan erbjuda soluppgång eftersom det då, enligt Lars Vilks informationssite om skulpturerna, går att uppleva solnedgång där. Solnedgång förresten, man kanske skulle satsa på den istället för soluppgången, då skulle man ju kunna besöka Hovs hallar tidigare under dagen.

Nu får vi snart börja prata om kommande utflykt och spika en dag. Vart åker vi? När åker vi? Vem kör? Vem bakar kaka? Kommer Mats att ta med sig tändstickor?

Jag längtar redan...

7 kommentarer:

Mats sa...

Jens,
håller med dig att man lär sig mycket genom att kolla på andras bilder. Jag ska: lära mig HDR-tekniker, överväga att skaffa ett riktigt vidvinkelobjektiv, hålla ögonen öppna för detaljer och prova olika vinklar och avstånd innan jag fångar ett objekt.

Jag tycker att vi ska prova några andra resmål innan vi återvänder till Kullaberg. Det skulle vara kul att åka tillbaka om två år och se hur vårt fograferande har utvecklats.

Jensa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mats sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jensa sa...

Du har rätt, det finns så många fler platser att upptäcka innan vi återvänder till Arx och Nimis.

Mats sa...

Tack för tipsen! Jag få kolla in Photomatix Pro. Tyvärr hittar jag ingen bracketing-funktion i min kamera, så jag får väl "bracka" manuellt.

Jensa sa...

Strange. Trodde att det fanns på alla DSLR. Läs artikeln på länken nedan. Jag blir inte riktigt klok på om det finns på D40 eller inte. Där står om exponneringskompensation och auto bracketing samtidigt som den längre ner i artikeln står att det inte finns någon funktion för bracketing.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/ND40/ND40A5.HTM

Scrolla ner till rubriken "Nikon D40 Metering Options"

Mats sa...

Nej det har de sparat in på D40, men det är inget stort avbräck när det finns Camera Raw där jag kan ändra exponeringen i flera steg.

Man kan öppna vilken bild som helst (även jpeg) i Camera Raw och spara tre olika varianter av exponering, t.ex. 0 samt +2 och -2. Bilderna sparar jag som "digitala negativ" (filändelse .dng) som sedan kan öppnas i Photomatix. Det var så jag gjorde med ovanstående bild.

Med denna metod blir bracketing rätt onödig. Jag sparar två bilder på mitt minneskort, och jag kan göra en HDR i efterhand med vilken bild som helst.